Lucka 21

Söndag den 21 december och fjärde advent! Vad gör du i dag? Är det mycket julstök? Eller kanske är du redan färdig och sitter och njuter. Kanske är du som jag och jobbar i dag? Oavsett var du är i världen i dag, ta ett par minuter för dig själv och bara andas. Fokusera på luften som går in i och ut ur din kropp. Om det är stressigt just nu, tänk på att du inte behöver ha tre sorters egen inlagd sill, sju sorters kakor eller nystädade köksskåp inför att tant Asta ska tjuvkika och säga att det minsann var annorlunda på hennes tid. Ignorera det där. Stäng av julmusiken. Ta en promenad. Landa i din egen kropp. Oavsett nivån på din stress mår du som allra bäst när du slappnar av. Julen är inget värd om du inte mår bra själv. ❤

fj_rde_advent1

Det är dags för den tjugoförsta luckan i Blogg24-julkalendern. Jag lottar ut ett digitalt presentkort på Adlibris som en del av julkalendern. Vad som krävs för att delta i utlottningen? Varje dag kommer en ny ”lucka”/nytt inlägg med en ny fråga (t.ex: Vilken är den bästa romantiska boken?). Svara på frågan i kommentarfältet och du är automatiskt med i utlottningen. Du kan svara flera dagar, för varje dag får du en ny lott vilket såklart ökar dina chanser. Observera att du inte kan svara i efterhand, och heller inte mer än en gång per dag. I mellandagarna drar jag sedan den vinnande lotten. 🙂 

Blogg24

Frågan i lucka 21 är:

Nämn en bok som ändrade din åsikt om något. Varning för spoilers!

Klurig fråga. Det är det där med min egen moralkompass. I våras läste jag Me before you av Jojo Moyes. Det är en rörande bok om Will, som efter ett mycket aktivt liv har blivit rullstolsburen. Han kan inte göra någonting själv utan är beroende av sin familj och sin vårdare för allt. In kommer Lou. Hon blir anställd för att hjälpa Will, men inser snart att hon är där för att hindra honom från att skada sig själv. Snart står det klart att Will vill bara dö – och att han vill att Lou ska hjälpa honom.

Det är en fantastisk bok om dödshjälp och om de problem som uppstår när din moralkompass visar totalt fel jämfört med rådande samhällsnormer. Och vad som händer när man älskar någon så mycket att man vill hjälpa dem – även om det är att dö.

Jag säger inte att dödshjälp nödvändigtvis är rätt. Jag säger bara att jag efter den här boken har mycket lättare för att förstå varför vissa människor anser att det är rätt.

3 thoughts on “Lucka 21

  1. Kim skriver:

    Den första boken som dök upp i huvudet när jag läste luckan var just Livet efter dig. Den är fin och sätter många djupa saker på sin spets. Inte bara angående dödsstraff utan även vad man ibland förväntar sig av andra utifrån sitt eget perspektiv..

    Jag tänker även på Fortfarande Alice. Och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Den väcker mycket hos mig, trots att jag har psykisk ohälsa i släkten samt är yrkesverksam inom psykiatrin, eller så är det kanske just därför.

Kommentera

