Lucka 17

Det är onsdag den 17 december och om en vecka är det julafton! 😀 I morgon är det dags för julbord på skolan, och på fredag är det äntligen dags för lussebak. Men i dag är det bara tvätt- och städdag. Mitt schema har äntligen lugnat ner sig och därför har jag tid att göra saker som att gå till läkaren, skura ugnen och vattna blommorna. Men det är alltså dags för lucköppning! Blogg24

Det är dags för den sjuttonde luckan i Blogg24-julkalendern. Jag lottar ut ett digitalt presentkort på Adlibris som en del av julkalendern. Vad som krävs för att delta i utlottningen? Varje dag kommer en ny ”lucka”/nytt inlägg med en ny fråga (t.ex: Vilken är den bästa romantiska boken?). Svara på frågan i kommentarfältet och du är automatiskt med i utlottningen. Du kan svara flera dagar, för varje dag får du en ny lott vilket såklart ökar dina chanser. Observera att du inte kan svara i efterhand, och heller inte mer än en gång per dag. I mellandagarna drar jag sedan den vinnande lotten. 🙂

Frågan i lucka 17 är:

Nämn en favoritbok som blev film/tv-serie.

De senaste dagarna har Anna från Annas bokbord nämnt Pride and Prejudice av Jane Austen ett par gånger, så mitt svar på dagens fråga är givet. Filmatiseringen som BBC gjorde 1995 med Colin Firth som Mr Darcy och Jennifer Ehle som Elizabeth Bennet är den absolut bästa versionen av Pride and Prejudice som jag någonsin har sett. Man blir ju kär i Mr Darcy! Colin Firth har aldrig varit sexigare än i ”The Lake Scene”! Så … här är scenen:

Nu vet jag vad jag ska se i jul. 🙂

Men filmen från 2005 (den med Kiera Knightley) är nästan lika bra. Här är min absoluta favoritscen från filmen:

Lite ögongodis, med andra ord. 😉

6 thoughts on “Lucka 17

  1. Pia Widlund skriver:

    Halloj, ramlade in på din blogg av en händelse. Jag svarar Stieg Larsson-triologin som jag sett flera gånger. Tufft att plugga till operasångerska. Har en teaterkompis som slitit i operasvägen flera år.

  2. Kim skriver:

    En favoritbok som blev till film är One day av David Nicholls. Älskar boken, filmen var ok!

    Om boken inte behöver vara en favoritbok men som blev en favoritfilm är Mannen som kunde tala med hästar. Har sett den x antal ggr och är fortfarande lika bra.

    Sen måste jag klämma in Hungergames-filmerna eftersom jag tycker att filmerna är suveränt bra, vilket jag nog faktiskt inte hade väntat mig.

Kommentera

