Lucka 8

Det är lite sent idag, jag vet, men livet kom lite i vägen. 😉 Här kommer i alla fall dagens kalenderlucka. I kväll ska jag dricka te och sitta och översätta ett operalibretto. Blogg24

Det är dags för den åttonde luckan i Blogg24-julkalendern. Jag lottar ut ett digitalt presentkort på Adlibris som en del av julkalendern. Vad som krävs för att delta i utlottningen? Varje dag kommer en ny ”lucka”/nytt inlägg med en ny fråga (t.ex: Vilken är den bästa romantiska boken?). Svara på frågan i kommentarfältet och du är automatiskt med i utlottningen. Du kan svara flera dagar, för varje dag får du en ny lott vilket såklart ökar dina chanser. Observera att du inte kan svara i efterhand, och heller inte mer än en gång per dag. I mellandagarna drar jag sedan den vinnande lotten. 🙂

Frågan i dagens lucka är:

Vilken bok är din favoritklassiker? 

Den här var väldigt lätt. Det finns bara en klassiker som jag har läst och älskat i alla år som jag gått sen jag läste den första gången. Nämligen Charlotte Brontës roman Jane Eyre. En dag borde jag göra ett projekt och läsa alla tre Brontë-systrarnas böcker, ex: Jane Eyre (Charlotte), Svindlande höjder (Emily) och Agnes Grey (Anne).

Jane-Eyre-movie-poster

Den här mini-serien av BBC från 2006 är min favoritfilmatisering av boken. Jag skrev om den här serien redan sommaren 2012, men den är värd att nämna igen och igen och igen.

Vilken är din favoritklassiker?

3 thoughts on “Lucka 8

    • Kim skriver:

      Jag har inte läst så många klassiker. Gillade The great Gatsby, boken – men inte filmatiseringen. Har även läst halva ”Emma”. Men den föll mig inte alls i smaken eftersom jag uppfattade huvudkaraktären som väldigt enerverande. Vem vet, den andra halvan är kanske bättre?

Kommentera

