Bokbloggsjerka: Nobelpristagare

Det är helg och jag kan äntligen pusta ut efter en helt galen vecka (och månad)! Nu blir det jag, soffan, ett glas vitt vin och Friends på tv resten av kvällen. 😉

Men helg innebär också bokbloggsjerka och efter att ha erkänt att hennes svar är 0 på båda frågorna vill Annika att vi svarar på:

20140321-104841.jpgVilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla?
alt. vilka nobelpristagare har du läst?

Nobelpristagare var det, ja … För den som behöver friska upp minnet ligger här en länk till Svenska Akademiens lista över pristagarna i litteratur.

Hur många av dessa har jag i min bokhylla? Selma Lagerlöf, Verner von Heidenstam och Gabriel García Márquez har hittat sin väg till min bokhylla. Det är ganska skralt, med tanke på hur många det finns (från 1901 till 2014). Men jag har läst desto fler (utöver dessa tre): Alice Munro, Tomas Tranströmer, Mario Vargas Llosa, Herta Müller, Doris Lessing, Orhan Pamuk, Elfriede Jelinek, William Golding, Eyvind Johnson, Harry Martinson, Nelly Sachs, John Steinbeck, Albert Camus, Ernest Hemingway, Winston Churchill, Pär Lagerkvist, Erik Axel Karlfeldt, Thomas Mann, Sigrid Undset, Rudyard Kipling, Bjørnstjerne Bjørnson. Det är 24 Nobelpristagare som jag har läst. Inte så tokigt! 🙂

Hur många har du i din bokhylla/har du läst?

3 thoughts on “Bokbloggsjerka: Nobelpristagare

Kommentera

