Bokbloggsjerka: Varför läser jag? (Varför är jag?)

Det är måndag, sista veckan i november (äntligen!) och det är sista dagen att svara på Annikas bokbloggsjerka. Den här gången lyder frågan som följer:

IMG_0427Varför läser du egentligen böcker?

Jag har under helgens gång läst många bloggares svar på den här frågan. De flesta svaren verkar fokusera på verklighetsflykt, vilket jag själv tycker verkar ganska logiskt.

Jag läser mycket, ca 52 böcker om året (en i veckan, ungefär). Eller mycket och mycket, vissa läser över 100 böcker om året och andra runt 20. Själv har jag en ganska stadig takt och ligger mellan 40-60 böcker per år. Jag läser i olika genrer, böcker som utspelar sig i olika tidsåldrar, på olika platser. Jag har en förkärlek för historiska romaner och för urban fantasy. Dystopier är också ganska trevliga. Men de har alla någonting gemensamt. Håll i er nu, för här kommer det. Vad alla böcker har gemensamt är …

… en berättelse. Ända sen jag var liten har jag intresserat mig för läsande. Att få kliva in i någon annans värld – författarens, karaktärernas – och att få under en stund vara någon annan och någon annanstans. För vare sig det gäller fantasy eller historiska romaner eller deckare har de alla en berättelse. Hela mitt yrke (operasångerska) går ut på att kliva in i någon annans roll och agera ut den inför människor. Nästan som när man läser godnattsaga för sina barn. En opera är som att läsa en godnattsaga – fast för upp till 3 500 personer i publiken. En bok är i slutändan en författare som har en historia att ge vidare. En tanke att skicka ut till publiken. Alla människor har en önskan om att berätta en historia (några väljer bara att göra det i Paradise Hotel på TV3) och för vissa (författare, skådespelare, operasångare osv) är den önskan, det drivet, lite större. Det gör att vi väljer att skriva/spela upp/sjunga den där berättelsen.

Har jag egentligen svarat på frågan? Kort sagt handlar det ju om verklighetsflykt. Men jag tror att alla människor vill ta del av historieberättandet och att det är därför som så många av oss läser. Det ligger i våra gener att lyssna på historier, vare sig de är muntliga eller skriftliga. Men självklart – ibland läser jag bara för att jag är uttråkad och vill fylla ut tiden. Man kan ju inte vara pretentiös hela tiden. 😉

One a side note – har precis julstädat hela lägenheten inför första advent på söndag. Jag kommer typ inte vara hemma resten av veckan, så jag tog ett tag här på kvällen. Så nu blir det en snabb dusch och en kopp te innan jag kryper ner mellan rena, nytvättade lakan och sover ut! Jag har dessutom sovmorgon i morgon, vilken lyx!!! Kanske ska läsa något …? 🙂

Kommentera

