En smakebit på søndag: Britt-Marie var här

Det är söndag, och i Köpenhamn öser regnet ner, vilket passar mitt humör alldeles utmärkt efter de senaste dagarnas skit. Men det är väl upp på hästen igen som gäller, så här kommer En smakebit på søndag! Det är på initiativ från norska Mari Høe, som driver bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Du delar med dig en liten bit ur boken du läser just nu, men inte spoilers! Men just denna söndag har Mari skickat initiativet till vikarien Astrid Terese. Länka gärna till Astrid Tereses blogg, så att andra kan hitta dig också!


I födelsedagspresent fick jag Fredrik Backmans senaste bok, Britt-Marie var här. Och det krävs inte många sidor för att inse att Backman har gjort det igen. Han har vuxit i sitt författarskap och har här plockat fram ett riktigt original, Britt-Marie, samma sura tant som bodde i trappuppgången med maken Kent i Min mormor hälsar och säger förlåt. Boken finns bland annat att köpa på Bokus.

Smakbiten kommer från sida 153:

9789198182002_200_britt-marie-var-har Det är ljust när hon vaknar. Hon ramlar nästan ur sängen när hon inser det. Vakna efter gryningen, i januari! Vad ska folk tro. Hon är redan yrvaken på väg genom rummet mot sin kavaj och sin kappa när hon inser vad som väckt henne Det knackar på dörren. Det är rysligt förargligt, alltsammans, att vakna vid en tid då det faktiskt inte alls är ociviliserat att knacka på en dörr.

15 thoughts on “En smakebit på søndag: Britt-Marie var här

  1. astridterese skriver:

    Denne boken gleder jeg meg til å lese. Jeg synes Fredrik Backman skriver fine bøker 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag är lite samma … Jag älskade Ove, men de två efterföljande är inte riktigt lika bra. Men jag tycker rintigt mycket om Britt-Marie.

  2. LexieLäser skriver:

    Denna gillade jag och den bjöd på lite skratt och tårar som de andra två. Min personliga favorit är Min mormor hälsar och säger förlåt då relationen mellan mormor och barnbarn är fin 🙂 I Ove gillar jag hans förvandling.

  3. Monika skriver:

    Jag får väl läsa den här snart, men jag vill helst läsa Mormor först. Råkade ju höra det där om att Britt-Marie är med där också 🙂

  4. bokdamen skriver:

    Jag gillade Ove jätte mycket och är lite sugen på denna, men borde kanske läsa Mormor först, men jag velar lite fram och tillbaka med den. Tack för smakbiten. 🙂

Kommentera

