Bokbloggsjerka: Komplexa karaktärer

Det är helg igen, och jag fick oväntat en lördagskväll ledig då sällskapet fick förhinder. Så jag häller upp ett glas vitt vin och ser ett avsnitt eller två av Bron. Men först är det dags för bokbloggsjerka! Annika ställer följande svåra fråga:

bokblogsjerkaVilken är den mest komplexa fiktiva karaktären (på tv/bio eller i en bok) som du har träffat på?

Fram tills för några veckor sedan hade jag nog svarat Sherlock Holmes. Det är en otroligt knepig karaktär, som till synes verkar drivas av ingenting. Men nu svarar jag nog Saga Norén, Sofia Hellins karaktär i svensk/danska tv-serien Bron. Saga Norén jobbar på Länskrim i Malmö, och har antagligen Aspergers, enligt tittare. Hon har noll social kompetens, verkar det som, och hon är otroligt duktig och effektiv på det hon gör. Men hon är helt omöjlig att förstå sig på. Manusförfattarna ska ha tummen upp för att ha skapat en sådan karaktär, och Sofia Hellin ska ha pris för sin framställning av Saga.

kim_bodnia_og_sofie_helin_ole_kjelbye

Sofia Hellin och Kim Bodnia som spelar svenska polisen Saga Norén och danske polisen Martin Rodhe

Jag är i slutet på första säsongen, andra säsongen är utkommen på dvd och tredje säsongen väntas dyka upp hösten 2015. 🙂 Om ni inte har sett den, se den! Den är väldigt spännande och håller en på stolskanten fram till sista sekunden i varje avsnitt.

7 thoughts on “Bokbloggsjerka: Komplexa karaktärer

  1. Monika skriver:

    Jag såg några avsnitt i början, sedan tappade jag bort den här serien (följer alltför många även på TV), men det jag kommer ihåg från den är just Saga Norén. Jag gillade henne 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag har inte tv-kanaler (hej fattig student!) utan använder bara Netflix. Så när jag trillade över den här serien (som jag har hört så mycket om) kunde jag inte låta bli. 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Den är väldigt bra! Jag tror att jag tycker extra mycket om den för att jag bor i Öresundsregionen. 🙂

Kommentera

