Bokbloggsjerka: Planera sitt läsande

Det är måndag, det är officiellt höst (det är ju jättekallt ute!) och jag är som vanligt sent ute med bokbloggsjerkan. Men eftersom det inte blev någon förra veckan ser jag till att det blir en i dag! 🙂

Annika frågar:

bokblogsjerkaPlanerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga?

Jag planerar inte exakt vad jag ska läsa, inte bok för bok. Jag köper alldeles för många nya böcker för att kunna hålla mig strikt till en läsplan. Men jag har en liten lista på vad jag gärna vill läsa. Eftersom jag är med i ett par utmaningar (Kaosutmaningen 2.0, 3på3, Sommarutmaningen, Författarfemman, osv) finns det böcker som jag ju väljer att läsa och ibland inom vilken tidsrymd de ska läsas. Men allt som oftast tar jag den bok som jag längtar efter att läsa eller en bok som jag har lovat någon annan att läsa (ex någons debutbok eller kollegas bok) och som passar in i mitt liv just nu. Enstaka gånger har jag tvingat mig att välja en bok (ex om det är en lånebok som ska lämnas tillbaka snart) som jag inte vill läsa just då, men det brukar lösa sig i alla fall.

IMG_1230

Och eftersom min ”nya böcker”-hög ofta ser ut som på bilden är det liksom inte lönt att planera läsningen …

Just nu har jag inget bestämt på läslistan. Jag har tänkt mig läsa Eva Ludvigsens Här och nu ganska snart, Fredrik Backmans Britt-Marie var här om någon vecka och sedan vore det trevligt om jag hann med att läsa Liza Marklunds senaste (Lyckliga gatan), Kaari Utrios Min älskade falk innan december och om jag kunde läsa ut Kråkornas fest av George R. R. Martin någon gång innan nyår ….

Hur gör ni? 

3 thoughts on “Bokbloggsjerka: Planera sitt läsande

  1. Freja skriver:

    Jag är numer rätt välplanerad i mitt läsande, utmaningar hjälper mig med det! Läsning över huvud taget är lust för mig, så det spelar egentligen inte så stor roll vad jag läser, jag gillar läsningen i sig (förutom kurslitteratur, varför är det så?) Istället är jag mer wild and crazy när det gäller att köpa böcker, vilket innebär att jag behöver vara rätt välplanerad i min läsning för att hinna beta av alla olästa böcker…

Kommentera

