Bokbloggsjerka: Hajar du till?

Det är fredag och tack vare en ledig dag har jag idag gjort så fruktansvärt lite att jag räknar det som en prestation att jag ens öppnade datorn. Kanske en lyckad ledig dag, då? Den var välförtjänt, i alla fall.

Fredag betyder bokbloggsjerka och helgen vore inte komplett utan en! Annika frågar:

20140321-104841.jpgFinns det något särskilt du brukar haja till över när du läser en bok?

Lite klurig fråga. Den kan delas upp i positivt och negativt:

+ Jag brukar hoppa av glädje till när någon nämner min hemstad Lund, och allt som har att göra med den (aka stolt Lundabo)

+ när någon nämner klassisk musik, och då speciellt sång, och sångare (och inte blandar ihop fakta!)

+ vid speciella meningar som bara är helt underbart vackra, de förekommer nämligen inte speciellt ofta

+ när det dyker upp karaktärer från andra böcker (om det är samma författare)

– när författaren blandar ihop historiska detaljer, även i litteratur som utspelar sig i nutid

– när författaren skriver på ett sätt som gör det uppenbart att det är en privat åsikt, och inte karaktärens …

– stavfel, grammatiska fel, osv – det tyder bara på slarvig korrläsning!

– när karaktärerna gör något som tydligt är en nödlösning … ett stort minus för författare som målar in sig själva i hörn!

Självklart kommer jag att komma på många andra saker så snart jag har publicerat inlägget, men så är det ju alltid. Vad hajar ni till över? 

19 thoughts on “Bokbloggsjerka: Hajar du till?

    • Sara Swietlicki skriver:

      Det sker ju ibland i Disney-filmer, att karaktärer dyker upp i varandras filmer. Det är lite kul, jag har en av mina karaktärer från en bok som dyker upp i en annan. 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Gud ja, översättningar … det är ett helt kapitel för sig, det där. Dåliga översättningar kan få mig att överge en bok totalt!

      • Freja skriver:

        Tyvärr heter jag inte Freja på riktigt, utan har ett av Sveriges vanligaste namn, och de få gånger det är med i böcker brukar det vara som en trist tant…

      • annasbokbord skriver:

        Ja Vadstena är en favorit, brukar försöka se Shakespeare där varje sommar. Oerhört vacker stad. Är från Linköping men gjorde för några år sedan den stora flytten till Norrköping (via Dublin) 🙂

Kommentera

