Bokbloggsjerka: Recensionsdags!

Det är fredag den 12 september, mina damer och herrar, och det råkar vara dagen jag debuterar på Köpenhamnsoperans Stora Scen! Jag har praktik i Strauss-operan Rosenkavaljeren och premiären är ikväll! Om mindre än tre timmar!! OMG OMG OMG!

Eller, på ett lite mer coolt sätt – ja, det var väl roligt. Noteras bör dock att det är en mycket mycket liten roll och att den inte direkt gör rättvisa för mig som sångare. Men strunt samma – här är det premiärhumör och jag är lycklig och glad och tacksam och stolt över att få vara med i en uppsättning. Men i fortsättningen kallar jag det nog praktik och inte min debut. Bara för att. Det där med att ”det är inte storleken som avgör” gäller tyvärr inte alls inom opera och huvudrollerna …


Men det är ju också dags för bokbloggsjerka! Den här helgen frågar Annika hur vi gör när vi recenserar böcker och om vi överhuvudtaget gör det:

20140321-104841.jpg

Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den?

Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!

Jag började recensera böcker här på bloggen för lite drygt ett år sedan. Jag har läst så många böcker i mitt liv, men recenserat alldeles för få. För mig handlar det mycket om att jag är värdelös på att redogöra för en bok och vad den handlar om, de olika teman och vändpunkter osv. Jag läser nog alldeles för ”ytligt” för det. Jag läser och blir berörd, men kan sällan redogöra för vad som hänt i en bok. Det betyder inte att de är dåliga, inte alls, men att jag helt enkelt inte lägger märke till detaljer osv på samma sätt som andra kanske gör. Jag beundrar dem som analyserar böcker och kan komma på bättre meningar än ”boken var bra”. Jag är dålig på analyser!

Men jag har så smått börjat recensera, mest för att hålla ordning på vad jag läser/tyckte om boken i fråga. Jag skriver inga anteckningar, viker sällan hundöron (såvida det inte är en mening som jag verkligen, verkligen fastnade för eller om jag har glömt ett bokmärke) och jag recenserar böcker några dagar efter att jag har läst ut dem. Ungefär så här brukar mina recensioner se ut.

Däremot ger jag ofta smakbitar från den bok jag läser! Det heter En smakebit på søndag och drivs av Mari på norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det tycker jag är ett bra sätt att hålla sig ajour med den bok man läser och att få tips på nya författare. Titta in här på söndag och få en smakbit, alternativt titta in hos Mari!

Jag tar tacksamt emot alla tips på hur man recenserar! 

14 thoughts on “Bokbloggsjerka: Recensionsdags!

  1. Bokfavoriter skriver:

    Hoppas premiären går bra!
    Jag tycker ofta att det mesta intressanta i andras recensioner är stämningar, intryck och känslor. Om man dessutom följer en blogg så lär man sig vad av tipsen som passar en själv.

  2. CissiG skriver:

    Hundöron big NO NO hos mig. Blir sååå fult i böckerna. Jag känner mig lite som dig där med analysen. Värdelös. Men ju mer man övar ju mer blir man ju bättre ju =)
    Kram Cissi

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag gör bara hundöron i biblioteksböcker (mohahaha!) och i pocketböcker med såna där sladdriga sidor att de nästan viker sig själva … det är ett brott att göra hundöron i böcker med styva, tjocka sidor!

  3. annasbokbord skriver:

    Grattis till rollen, hoppas att premiären gick bra.
    Är också dålig på att analysera, känner som du att det mest är ett sätt att hålla reda på vad jag tyckte om boken jag läst.

  4. Lena skriver:

    Jag är inte heller någon recensionsexpert utan skriver mest för min egen skull vad jag tycker om böckerna. har sedan någon annan glädje av det också så är det ett plus.

  5. Freja skriver:

    Jag viker ibland hundöron, har inga problem alls med det, det gör att boken ser läst, och förhoppningsvis omtyckt, ut… Och jag analyserar bara böcker ur mitt eget perspektiv, utifrån hur de påverkar mig, hur de får mig att känna, tycka, minnas… Jag tycker det är roligt att läsa hur andra uppfattat böcker jag läst, för det kan verkligen skilja massor!

Kommentera

