Dolda avgifter när man hyr bil

Jag äger inte en egen bil. Det är ganska onödigt, när man bor i en storstad och det finns taxi, metro, tåg, bussar och cykel som enkla sätt att ta sig fram. Men ibland behöver jag en bil, och då får jag oftast hyra en eftersom ingen av mina kompisar har bil (på grund av att vi är studenter, bor i en storstad osv). Som i kväll. Jag ska göra ett gig i Frederiksværk, som ligger ca 1 timme ifrån Köpenhamn med bil. Gaget vi får är 2500 DKK per person. Det är inte mycket, med tanke på resa osv.

Hursomhelst.

I dag var jag inne på Hertz biluthyrning i centrala Köpenhamn. Jag hade reserverat en mini Citroën för 21 timmar och hade fått veta att jag skulle betala 800 DKK. Inte så farligt, men det svider i plånboken. Så tro att jag blev förvånad och ganska bestört när jag fick veta att jag skulle betala 2300 DKK. Jag hann inte uppfatta vad de där extra 1500 kr handlade om mer än att det lät som reservationsavgift.

Vad fasen innebär det? Och varför har ingen nämnt detta tidigare?? Är det något man får tillbaka när man returnerar bilen? Jag har läst och läst på Hertz hemsida men inte funnit en förklaring, så jag slängde iväg en fråga på Facebook till Hertz danska FB-sida. I slutändan är det rätt surt att nästan hela mitt gage går till transporten fram och tillbaka. 😦

EDIT: Det visade sig att de där 1500 DKK var en depositionsavgift, och att jag får tillbaka nästan alltihop. De behåller några kronor eftersom jag hade missat att jag skulle tanka upp bilen igen (helt ärligt hade jag glömt det och hade nog ändå inte orkat leta reda på en bensinmack i centrala Köpenhamn när jag var skitstressad) och för att jag eventuellt körde lite mer än de 100 km som jag fick köra innan de lade till en liten summa per km. Så summan av kardemumman är att jag inte alls förlorat 1500 DKK. Får ut nästan hela gaget! 🙂

Kommentera

