Det här med att handla böcker över nätet

Det är fruktansvärt farligt, det här med att kunna handla böcker över nätet. Sedan jag flyttade till Danmark och har svårt för att få tag i svenska böcker, har jag börjat köpa mer och mer böcker över nätet, och mer och mer på engelska. Jag läser fortfarande på svenska, men är mer mån om vad jag läser eftersom jag inte kan komma åt svensk litteratur på samma sätt längre. Tack och lov för att min mor har ett imponerande bibliotek hemma!

För jag älskar att gå i bokhandlar och titta på böcker. Dra handen längs med ryggarna, välja ut ett exemplar  … det är en ritual, nästan. Jag kan gå i bokhandlar i flera timmar om ingen stoppar mig. Eftersom jag håller i böckerna får jag en känsla för hur många jag köper och hur mycket det kommer att kosta. Och hur mycket plats de kommer att ta.

Därför är det ganska farligt att kunna handla på nätet. Ritualen försvinner och ersätts av … jag blir hagalen, helt enkelt. Jag sitter just nu och tittar på min kundkorg på brittiska Amazon och räknar böcker. 10 stycken för 47 pund. Det är inte illa! (Många är trilogier eller samlingar, därför blir det så billigt.) Men ack så farligt. Jag har ju inte plats för fler böcker! 

*stänger snabbt ner internetfönstret* 

Skit också att Amazon sparar din kundkorg om du öppnar upp samma internetläsare några veckor senare … 

Kommentera

