En smakebit på søndag: Kråkornas fest

Det är söndag och det innebär En smakebit på søndag, som drivs av norska Mari från bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Du delar med dig en liten smakbit från den bok du läser just nu. OBS: Inga spoilers! 

Den här veckan, eller månaden, snarare, läser jag fjärde boken i Sagan om is och eld av George R. R. Martin, nämligen Kråkornas fest. Det är en sjuhundra sidor lång gigant till pocketbok, och det går verkligen superduperüberlångsamt att läsa den, för det är mer än två år sedan jag läste de första tre böckerna och jag har problem att minnas alla namn/slag/osv. Det är också en svår bok att välja en smakbit ifrån, så jag ber om ursäkt på förhand om jag råkar spoila. 

Smakbiten är ifrån sida 315 (i pocketversionen):

Varje kväll innan hon somnade bad hon tyst sin bön: ”Ser Gregor, Dunsen, Rare Raff, ser Ilyn, ser Meryn, drottning Cersei.” Hon skulle också ha viskat namnen på många i ätten Frey av Bron, om hon hade känt till dem. En dag får jag veta vad de heter, sa hon sig, och då ska jag döda dem allihop.

Inga viskningar var för svaga för att höras i Svartvita huset. ”Barn”, sa den gamle en dag, ”vad är det för namn du viskar om kvällarna?”

”Jag viskar inga namn”, svarade hon. 

Jag har i dag sett det första avsnittet av TV-serien Game of Thrones, som bygger på de här böckerna. GoT är lite blodig för mig i tv-version, men berättelsen är ju så intressant att jag kanske kan komma över lite blodigheter. 😉 Än så länge har jag stora problem med att skilja på skådespelarna som spelar Robb Stark respektive Jon Snö … 

kråkornasfest

One thought on “En smakebit på søndag: Kråkornas fest

Kommentera

