Rutiner – eller bristen på dem

Jag önskar ibland (ganska ofta, egentligen) att jag var en bättre människa. 

Det är nämligen så att jag är fruktansvärt dålig på att hålla mina rutiner. Det är bra ibland, men mest är det dåligt. Det resulterar oftast bara i en ostädad lägenhet, men när det är rutiner som jag borde hålla för min hälsa hade det varit skönt om jag hade varit lite mer … stabil, i brist på bättre ord. En sådan sak som att ta medicin samma tid varje dag, det hade jag aldrig klarat.

Jag var hos min fysioterapeut i dag. Det gjorde inte så ont först, men när han slutligen fann rätt ställe gjorde det faktiskt så ont att jag fick tårar i ögonen. Han sade att jag var mer spänd nu än när jag kom till honom första gången i maj, och det är aldrig kul att höra. 😦

Efter att jag fick en form av ryggskott i julas har jag aldrig blivit av med smärtan i ryggen. Enligt fysioterapeut orsakas det av en konstant muskelspänning i korsryggen/länden, och spänningen måste mjukas upp (med träning som gör att blodcirkulationen kommer igång igen) försiktigt. Med andra ord borde jag göra yoga varje morgon, stretcha minst tre gånger à 10 minuter varje dag och avsluta dagen med minst 20 minuters djup meditation. Och djupandning i massvis. Helst ska jag kunna få in fingrarna under revbenskanten också, tydligen, för det vittnar om en avslappnad diafragma. En avslappnad diafragma (mellangärde) betyder att andningen kommer djupare, man andas bättre och syresätter blodet mer. Det ska – om utfört rätt – leda till att man blir mindre stressad. Jag har fått övningar som ska hjälpa med stärka min core, och de ska göras dagligen.

Enter min oförmåga att hålla rutiner.

Efter att ha haft ont dagligen, hela tiden, 24/7, sedan lucia 2013 gör att jag börjar bli ganska desperat. Det är svårt att slappna av någonstans om man alltid har ont. Så jag får ta ett djupt andetag och börja skärpa mig. Kan jag öva så gott som varje dag borde jag kunna ta hand om mig själv och min kropp varje dag också. 

Lägg sedan till att jag borde – verkligen borde – ha ett bättre sömnmönster, borde kanske se till att alltid äta frukost i stället för att (som jag gör nu) skippa det helt minst 5 dagar i veckan. Samtidigt som jag går ner i vikt, tränar regelbundet och sköter skola, förhållande och vänskaper. 

Jag har funderatNej, det gjorde inte ont, men det tog ett tag. 😉 Jag tror att jag börjar så sakteliga i en ända och ser vad som händer. Från och med måndag har jag vanligt schema igen, och med det blir det också lite mer ordning och reda på torpet. Så från och med måndag (med tjuvstart i bättre sömn, frukost och yoga/meditation) börjar det nya livet. (Varför är det alltid på måndagar som man börjar ett nytt liv?? 

Förslag på ett bättre liv:

  • bättre sömn, ex 22:00/23:00 – 7:00
  • frukost, lunch, middag – varje dag
  • ersätta/fasa ut kaffe mot te, gärna grönt och rött te (den här blir svår, men eftersom jag kan tillåta mig EN kopp svart kaffe om dagen kanske jag överlever) 
  • yoga varje morgon före duschen och frukosten 
  • stretching 2-3 ggr per dag, 10 minuter/gång
  • 20 minuters meditation på kvällen, någon gång före sänggående
  • träna/simma minst 2 ggr i veckan, gärna 3
  • öva varje dag (öva bör man annars … rostar man?)
  • eventuellt ersätta ett mål om dagen med pulverdiet (mer om detta i ett senare inlägg)

keep-calm-and-love-your-body-76

2 thoughts on “Rutiner – eller bristen på dem

  1. Susanne Ahlenius skriver:

    Vad är det som gör att man alltid tar hand om sig själv i sista hand? Kommer ihåg en grej Mia Törnblom sa för många herrans år sedan, på en föreläsning. Hon bad alla i rummet att tänka på de tre viktigaste personerna i våra liv. Alla satt tysta och försökte gradera sina nära och kära. Efter några minuter frågade hon om alla vara färdiga sedan undrade hon hur många av oss som hade med sig själv 🙂 Ingen hade tagit med sig själv.

    För att kunna ta hand om andra måste vi ta hand om oss själva först.
    Stor peppkram och lycka till ❤

    • Sara Swietlicki skriver:

      Tack, Susanne! 🙂
      Ja, varför gör man alltid så? Man har ju bara en kropp, det gäller att ta hand om den.

Kommentera

