Wolf Hall (ljudbok)

Wolf Hall – Hilary Mantel

200px-Wolf_Hall_coverWolf Hall är första delen i en historisk romantrilogi av Hilary Mantel och publicerades på engelska 2009. Jag har lyssnat på den på svenska (26 timmar) med uppläsaren Angela Kovács. Betyg: 3/5 

England, 1530-tal. Kung Henrik VIII kan bara tänka på en sak, han måste ha en son. Hans drottning kunde bara skänka honom en dotter, nu vill han skiljas men måste få påvens godkännande. Han skyr inga medel, det gör heller inte Thomas Cromwell, denna romans märkliga hjälte och kungens handgångne man.

Citatet är hämtat från Dito.se.

Varför jag plockade upp den här boken: Jag är väldigt förtjust i brittisk historia runt just 1500-talet och har läst en del i genren historiska romaner tidigare.

Motivering till betyget: Språket är väldigt speciellt och sättet som Mantel skriver på gör det ibland svårt att hänga med. Jag lyssnade till boken, och det var måhända inte det smartaste draget eftersom det finns en miljard namn att hålla reda på. Men! Det är en intressant bok, som garanterat har tagit flera år att göra research på. Den känns dock lite oavslutad. Trots att boken kretsar runt Cromwell känns det som om jag inte kommer tillräckligt nära honom som person. Det är som om Mantel har beslutat sig för att inte ta med för mycket känslor och dylikt i hans karaktärsporträtt.

Jag rekommenderar den här boken till alla som är intresserade i brittisk historia på 1500-talet och den som tycker om att läsa om Henrik VIII. Jag kan tänka mig att läsa de andra delarna i trilogin.

Uppföljaren i trilogin utkom på engelska 2012 och heter Bring the bodies in.  

 

Kommentera

