Working 9 to 5 (om skrivglädje och om pengar)

Som Dolly Parton sjöng, what a way to make a living! I lite mer än en veckas tid har jag jobbat på kontor, det årliga sommarjobbet. Med lite ändring i tiderna (jag jobbar 8-16) har jag fallit in i en behaglig rutin som endast uppstår på sommaren. Upp kl. 7, in i duschen, sedan frukost och iväg till jobbet. Kl. 8 blir det en överblick på dagens arbete, sedan en kopp kaffe bredvid datorn. 9:30 är det gemensam kaffepaus, 15 minuter där man dricker valfri varm dryck och löser korsord eller läser tidningen (DN). Mellan 9:45-11:30 är det arbetstid, 11:30-13:30 är flexlunch (lunchen är 30 minuter men du får ta den när som inom den tiden), 13:30-14:30 arbetstid, 14:30-14:45 kaffepaus, 14:45-16:00 arbetstid. Klockan 16-17 töms kontoret, med undantag för några flitiga bin. Och nu till min insikt:

Tänk om min skrivtid kunde vara lika disciplinerad. 

Att skriva från 8 till 16 varje dag med totalt en timmes paus. 7 timmar koncentration varje dag. Det är så klart svårt att åstadkomma. Att få loss skrivtid är besvärligt i vanliga fall, att ha hela arbetsdagar nästan omöjligt. Men om jag fick önska skulle jag ansöka om arbetsstipendium, få loss kanske 30 eller 40 000 kr och sedan sitta på ett kontor här – i den här byggnaden (se bild) – och sitta och skriva/redigera måndag till fredag i fyra veckor. I ett hus där tystnaden härskar och där fliten lyser med sin lykta över arbetet.

Ordbokshuset Lund Sten Samuelsson

 

Ett hus i Lund, designat av arkitekten Sten Samuelsson. Här huserar Svenska Akademiens Ordboksredaktion sedan 1999.

Jag vet inte vad det är med det här huset, men alla de år som jag har varit här (x antal gånger per år sedan 1999) har det alltid fungerat som en vitaminboost på mitt skrivande. Jag har planerat romaner här, löst knepiga problem, hittat på några av mina mest älskade karaktärer (säg hej till Simon!), skrivit ett par scener (lunchen har ibland blivit ett skrivpass och en drickyoghurt) eller bara tänkt. En injektion av skrivglädje och – om jag ska vara ärlig – en känsla av att vara intellektuell. Det känns dessutom som om jag smyger med mitt skrivande, även om jag inte gör det.

Och faktum kvarstår: det här huset + Spotify + dålig Internetuppkoppling = bra skrivmiljö och skrivlust.

Jag vet precis hur jag skulle dela upp min skrivtid:

08:00-09:30

På morgonen, före fikapausen 9:30, är det genomgång av tidigare skrivet material, kolla upp eventuella detaljer, skriva mail och förbereda dagens skrivpass (skriva anteckningar, korta ”vad händer sen”-meningar) 1,5 timmars fokus på vad som kommer sen.

09:45-12:30

9:45 börjar dagens skrivpass. Koncentration på skrivandet, att producera ny text. Det är totalt 2 timmar och 45 minuter till ny text.

13:00-14:30

Avslutar eventuellt pågående scen, eller skriver ner lösa tankar till vad som håller på att hända i scenen jag skriver. Påbörjar redigering av text skriven tidigare, i det här fallet kanske boken före i serien jag håller på med.

14:45-16:00

Redigering. Förbereder eventuellt frågor som ska undersökas/mail som ska skrivas till nästa morgon.

 

Så skulle jag vilja jobba. Det känns inte för mycket, inte för lite. Undrar om det är möjligt att få arbetsstipendium om man inte är publicerad? Det finns arbetsstipendier, lokala stipendier … Ibland undrar jag om det inte är enklare att skapa en crowdfunding-kampanj på FundedByMe och hoppas på att någon vill hjälpa till med lite pengar.

Nä, jag får nog samla ihop lite själv. Men det är härligt att drömma. 🙂

 

2 thoughts on “Working 9 to 5 (om skrivglädje och om pengar)

  1. Skriviver skriver:

    Ah, det låter jättehärligt! Men fungerar det för dig att jobba med flera olika böcker samtidigt? Den ena på förmiddagen och andra på eftermiddagen? Jag undrar om jag skulle klara det, även om det är böcker som handlar om samma karaktärer. Det tar mig ganska ofta rätt lång tid att liksom komma in i berättelsen och texten, så jag tror inte jag skulle kunna byta när jag väl kommit igång. Men fantastiskt om det fungerar för dig, det låter som ett väldigt bra upplägg.

    Och okej, det är ju inte realistiskt att ens vardag ska se ut på det sättet, men det är ju inte omöjligt att få en eller ett par sådan dagar då och då på en helg eller på semester, och jag tror att det kan vara värdefullt nog, att liksom pröva sig själv med en sådan där riktigt seriös arbetsdag då och då.

    /Linda

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag vet ju inte om det skulle fungera att jobba på det viset, jag har inte satt mitt schema på prov ännu. Kanske skulle eftermiddagspasset bytas ut mot nyskrivande/omskrivande av den text som skall redigeras.
      Men jag skulle så gärna vilja ha en sådan dag någon gång i sommar. Kanske i augusti… 🙂

Kommentera

