En smakebit på søndag: Egenmäktigt förfarande

Det är söndag, och jag ska släpa iväg mitt förkylda arsle till lokala biografen för att se Maleficent. Jag vill se den, men inte speciellt glad för att sitta två timmar i en biosalong mellan 15-17 och nyshostsnörvla mig igenom filmen. Men syskonen ville, så jag fick ge mig.

Anyway. Det är söndag, och det betyder En smakebit på søndag, brought to you by Mari Høe från norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Titta gärna förbi där och se vad andra har lämnat för smakbitar denna söndag. Tanken är att du ger ett litet prov på boken du läser just nu. OBS: Inga spoilers!

Själv läser jag Lena Anderssons roman Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, den som hon vann Augustpriset för. Den kom 2013 och jag har varit intresserad av den länge. Har dock redan konstaterat (49 sidor in) att den inte är min stil, men jag tänker inte ge mig utan de 150 sidorna som är kvar ska jag läsa ut. Här kommer ett smakprov från sida 31:

egenmäktigt förfarandeSöndagen var en grå råfuktig dag med halvslutna ögon. Klockan var snart ett och hon stod på en tvärgata från hans och inväntade ögonblicket då hon skulle få ringa på dörren. Hon var lugn inför mötet. Att tala koncentrerat om riktiga saker i flera timmar var något hon inte kunde misslyckas med. Det enda vagt oroade var tanken på att mista den framtid som hennes längtan redan rett sig ett bo i.

 

Kommentera

