Blogg100 #35 & Bokbloggsjerka: Korrekturlästa deckare?

Det är fredag och det betyder jerka! Den här veckan har Annika hämtat inspiration hos Bokblomma, som skrev ett mördande inlägg om deckargenren och hur illa korrekturlästa deckarna verkar vara. Så Annika frågar:

20140321-104841.jpgHur ser din syn på deckargenren ut och hur ställer du dig till dåligt korrekturlästa böcker?

Jag läser deckare då och då. Ganska sällan när jag tänker efter. I gymnasiet läste jag deckare när jag tog paus från fantasy-böckerna, och då läste jag mycket Liza Marklund, Elizabeth George och en eller annan Camilla Läckberg. Nu för tiden läser jag endast Liza Marklunds nya böcker, och även då är det mer för att jag har läst alla andra och vill veta var Annika Bengtzon avslutar sin resa.

 

Därmed inte sagt att jag avskyr genren. Men många gånger när jag har läst deckare har storyn varit ganska otrolig, karaktärerna platta, språket märkligt och klyschorna så många att själva klyschorna blir en klyscha. Och därför blir boken tråkig.

Jag älskar tv-serier som CSI, Bones, NCIS osv. Deckare som zoomar in på bevisen och inte så mycket på karaktärerna. Jag gillar the forensics. Men gamla klassiska deckare som Agatha Christie har jag inte mycket för.

Det där med dåligt korrekturlästa böcker verkar tyvärr hänga ihop med deckargenren. Inte för att författarna är sämre, men för att deckarna är förlagens kassakor. Förlagen trycker ut deckare i en häpnadsväckande takt. Och det innebär tyvärr att stavfel smyger sig in i trycket. Så klart gäller detta inte bara deckargenren, utan i alla genrer där man ger ut många böcker. Det handlar om produktionstakten, inte kvalitén. Ibland är det verkligen kvantitet över kvalité.

Överhuvudtaget tycker jag fruktansvärt illa om dåligt korrekturlästa böcker. Det stör mitt läsflow, för jag ser felen. Så fort det saknas en punkt någonstans stör det mig. Stavfel är ännu värre. Jag vet att man omöjligt kan finna alla stavfel/grammatiska fel, men i en bok på 400 sidor ska det finnas kanske ett eller två fel per 100 sidor. Annars är det bara dåligt gjort.

Så här brukar min korrekturläsning se ut:

20111231-135557

Och om du är osäker på vilka tecken man ska använda när man korrekturläser, titta på den här hjälpredan!

korrtecken-735033

8 thoughts on “Blogg100 #35 & Bokbloggsjerka: Korrekturlästa deckare?

  1. Lena skriver:

    Jag tycker att dåligt korrekturlästa böcker finns inom de flesta genren. Men så dåliga så man stör sig på dem är det inte ofta jag stöter på. Den typen av tv-serier som du nämner är så bra. De finns bland mina favoriter.

  2. ladywindermere83 skriver:

    Jag håller med dig i allt du skriver. Deckarna är förlagens kassakor och kvalitet får stå undan för kvantitet… Vad gäller stavfel är det något jag inte gillar. Dock upptäcker jag inte dem så ofta när jag läser. Tror det beror på hur jag läser snarare än att de inte finns där.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Min mamma jobbar på Svenska Akademiens Ordboksredaktion, så jag är uppväxt med en språknisse/nörd. Jag har alltid varit känslig för stavfel, inklusive dem jag själv gör. Och att se stavfel i tryck blir jag väldigt irriterad över. I ögonblicket bor jag i Danmark och det gör att fel har börjat smyga sig in i min svenska, både i tal och skrift. Väldigt, väldigt irriterande!

      • ladywindermere83 skriver:

        Kan tänka mig att det kan bli lite svårt att hålla isär två språk som ändå påminner lite om varandra. Irriterar mig också på stavfel, när jag väl ser dem.

  3. Monika skriver:

    Jag har försökt lugna ner min språkpolisiga sida, men när det gäller proffsskrivare så blir jag vansinnigt irriterad. Man ska inte bara hafsa ihop en text.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Eller hur! Stavfel och grammatiska fel känns slarvigt och ger ett oproffsigt intryck. De ska helst inte förekomma i tryckta texter där man vet att en redaktör har tittat på texten innan den gått till tryck.

  4. Freja skriver:

    Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig, sen jag läste min första Agatha Christie för en evighet sen. Oavsett genre är dålig korrekturläsning ett otyg som kan förstöra hela läsglädjen trots en bra intrig!

Kommentera

