Blogg100 #17 & Bokbloggsjerka: Är läsare samlare?

Precis som förra veckan är jag lite sen på bokbloggsjerkan, men bättre sent än aldrig. 🙂 Denna helgen undrar Annika följande:

20131222-003034.jpg Veckans jerka har hämtat inspirationen från BOTNS podcast: Do readers have to be collectors? 

Det enkla svaret är ”nej, det måste man inte”. Det finns ju bibliotek och man kan alltid köpa böckerna och sen sälja dem om man inte vill behålla dem. (Och förresten, det är en väldigt bra artikel.)

Men jag? Ja, jag är samlare. Jag älskar att samla serier, vare sig det är böcker eller filmer. 🙂

Många av böckerna jag har är böcker som jag verkligen vill ha, men det finns alltid några som jag kan ta bort. För ett par år sen rensade jag ut flera hundra böcker ur min bokhylla. Det var böcker jag hade samlat på mig under tio år och jag hade inte plats längre. Böckerna skänkte jag bort eller – i några fall – slängde. (Snälla, släng inte något hårt på mig! Det var gamla, trasiga pocketböcker.) Men nu, när jag bor i egen lägenhet, har jag mindre plats än någonsin och måste verkligen vara försiktig med de böcker jag vill ha. (Jag har samma problem med DVD:er och CD-skivor.) Jag tror att antingen är man samlare eller inte. Vissa läsare får allt ifrån biblioteken eller sina vänner. Andra köper böcker som jag köper kaffe – varje dag.

Den här veckan lottar Annika dessutom ut tre bokaskar från Nillas Handelsbod. Om jag hade fått välja, vill jag ha den här:

12279130-origpic-4688d3.jpg_0_0_100_100_400_373_85

Den hade passat så bra i mitt vardagsrum! 🙂

 

Kommentera

