Bokbloggsjerka: Det omöjliga valet

I denna helgens utgåva av den fenomenala bokbloggsjerkan ber Annika oss om något som verkar nästintill omöjligt:

20131222-003034.jpgOm du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?

Men alltså – hallå! Hur svårt är inte det här?? Jag har tänkt och tänkt och tänkt hela helgen och tror mig äntligen ha kommit på ett svar. För mig blir det inte någon av mina absoluta favoritböcker (mest för att jag har läst dem så många gånger och de kommer inte att hålla som ”den enda boken i resten av mitt liv” är jag ledsen att meddela) utan i stället blir det en bok jag har läst ett par två-tre gånger men som jag fortfarande inte helt har fattat allt av. För att inte tala om att 100 sidor av boken är ett moraltal om pengar och kapitalism. Någon som har lyckats lista ut vilken bok det är?

Jag pratar om Ayn Rands roman Atlas shrugged (på svenska Och världen skälvde) från 1957. Den är helt fantastisk och underbar och jag har som sagt inte fattat allt i den än. Men den tar mig tre månader att läsa (det är en tegelsten på 1220 sidor) och den skulle ju ge mig något att tänka på resten av livet …

50764

Vad har ni andra valt? Ska bli spännande att titta runt på era bloggar och se vad ni har valt! 😀

9 thoughts on “Bokbloggsjerka: Det omöjliga valet

  1. Lisa skriver:

    Spännande. Håller med dig om att det var en tankvärd fråga.
    Tack för tipset av bok. Den hade jag inte på min lista över ”måste läsa”
    / Lisa

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, det gjorde väl kanske jag också, när jag tänker efter … Har läst Atlas shrugged minst tre gånger. Men den är ju så bra, så den tål det! 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Den handlar om syskonen Taggart som tar över ett tågimperium i USA. Det ska väl föreställa 1930/40-talet eller något i den stilen, tror aldrig att det nämns ett faktiskt årtal … I alla fall, brodern vill bara få vinst medan systern är ute efter att skapa en järnväg som håller och som binder ihop de olika delarna av USA. Hon blir bekant med en industriman som skapar en ny typ av järn, som kan skapa en stark järnväg, vilket innebär att spåren inte behöver bytas ut så ofta. Brodern går emot systern och det blir problem. Mitt i allt kommer frågan: ”Vem är John Galt?”

      Kort sagt handlar ”Och världen skälvde” om kapitalism, om kommers och den filosofiska biten bakom vårt nutida samhälle. Boken är skriven 1957 men är lika aktuell i dag. Rand har också skrivit ”The Fountainhead”, eller ”Urkällan” som den heter på svenska. Den är också underbar, men lite kortare, tack och lov. 🙂

  2. Freja skriver:

    Tjock och komplex bok, det är nog det enda sättet att lösa det här på! En bok som går att läsa flera gånger och ändå inse nått nytt vid varje genomläsning…

Kommentera

