Ja, just det, jag skriver ju också …

De senaste veckorna har hela mitt liv kretsat runt skolan, jobbet och en eller annan bok som jag har läst. Har jag skrivit skönlitteratur? Nej, inte ett ord. Inte på befintliga manus, i alla fall. Ibland har jag skrivit, bara skrivit som på tomgång, bara fått ner ord på papper eller på telefonen, snarare, när jag har väntat på bussen, eller legat i sängen och inte kunnat sova. Jag behöver skriva av mig ibland. Men det är bara långa meningar av fluff, eller mer självbiografiska texter.

Men jag har inte skrivit något på mina manus. Det är irriterande, men jag har inte haft energi till att skriva. Jag har läst i stället. Lyssnat på musik. Sett mycket dålig tv. Ja, jag borde kanske ha skrivit i stället. För jag vet ju att jag bara måste tvinga mig att börja, så går det sen. Glöm det där med inspiration, det är inte så det fungerar, det vet jag ju.

Men någonstans börjar de viska till mig igen, små försynta viskningar som är som en smekning över pannan. ”Kom igen, skriv om oss.”

Och det är då jag minns: ja, just det, jag skriver ju också …. Så håll ut, mina små älsklingar, jag är på väg!

2 thoughts on “Ja, just det, jag skriver ju också …

  1. Bina skriver:

    Kanske är du som jag, att när du inte knapprar på tangenterna (eller skriver med penna och papper) så skapar du i huvudet? Jag formar scener, dialoger, karaktärer – allt – i hjärnan innan jag skriver ned det. Kanske är det därför jag (och även du) har uppehåll med det faktiska skrivandet? Fast jag räknar även det som skrivtid ;).

    • Sara Swietlicki skriver:

      Jag tänker mycket, men de senaste veckorna har jag inte ens orkar tänka… Så igår var första gången sedan jul som jag öppnade ett dokument. Jag läste bara igenom lite, men det var skönt att få kontakt med sin text igen. 🙂

Kommentera

