Årets bästa teknikinköp 2013

Jag har köpt två saker det här året (2013) som jag är väldigt nöjd med. Det har påverkat mitt skrivande både positivt och negativt, men allra mest positivt.

1. Jag har köpt en iPad. Strax efter nyår 2013 köpte jag mig en sprillans ny iPad. Med Retina-skärm, 32 GB minne och den har tjänat mig troget sedan dess. Älskar den. Den har gjort det mycket enklare att kolla upp saker, skriva (det här inlägget är t. ex. skrivet på paddan) och överlag används den till … ja, typ allt. Utom att läsa. Jag läser mina böcker inbundna, tack så mycket.

2. Jag har köpt ett Apple Wireless Keyboard. Ett tangentbord som ansluts till din dator eller iPad genom Bluetooth och som drivs av två AA-batterier. Jag fick tangentbordet i går (det var en sen julklapp från min kära moder) eftersom jag har klagat på min laptop sedan mitten på november. Det är makalöst vilken skillnad det blir när man kan skriva igen. Det är ett litet, effektivt och otroligt lätt tangentbord i aluminium och det enda negativa är att det är lite knepigt att parkoppla med iPaden.

Dessa två inköp har då påverkat mig mest positivt, eftersom jag kan skriva överallt så länge jag har iPaden med mig. Jag kan redigera dokument (som när jag redigerade 4an på paddan i somras) och jag kan skriva nya. Än så länge finns det tyvärr inte något smart sätt att få Pages på paddan att prata med Dropbox, så mina Pages-dokument på paddan måste överföras via mejl eller på något annat osmidigt sätt. Irriterande.
Men det är klart, lite negativt finns det ju också med i bilden. Det är inte bra för händerna att skriva på en så liten yta som iPaden, och då har jag ändå inte en Mini utan en vanlig. Nästan 10 tums skärm. Det är som att skriva på telefonen (vilket jag också har prövat). Det är inte skönt att skriva på skärmen, det försvinner ofta nedslag på tangenter och Apples irriterande autocorrect finns i högsta grad här också. Den måste gå att stänga av någonstans??

Anyway. Två av årets bästa teknikinköp – och säkerligen de dyraste. Ska man använda Apples produkter, som visserligen är väldigt bra, då får man vara beredd på att betala en hel del.

Kommentera

