Årsresumé 2013

Varje år brukar Facebook samla ihop en årsresumé åt sina användare. Den brukar innehålla foton, livshändelser, populära inlägg och dylikt. Jag publicerade min på min Facebook-vägg, och när jag tittade igenom den insåg jag att det har varit ett bra år. Vissa saker som jag har gjort var inte med på resumén, så jag beslöt mig för att göra en egen här på bloggen. Några saker är skrivrelaterade, men det mesta är relaterat till sången. Så kan det gå. 😉

Januari

Jag var med i en produktion av TRANSIT, en musikdramatisk föreställning med barockorkester som min dåvarande skola (DKDM, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium) satte upp. Peter Spissky ledde orkestern och Peter Bäckström var regissör. Jag sjöng en liten roll, en desperat kvinna som hette Rebecka. Hon försökte ta livet av sig med pistol. Allt som allt var det en intressant föreställning. Föreställningar 18-19 januari. I övrigt jobbade jag med min hemsida, som för tillfället (i december) ligger på vänt på ett nytt domännamn.

Februari

Den här månaden hände liksom … allt. Först en masterclass med Benton Hess, en otroligt duktig lärare från USA, i starten av månaden. 22 februari gjorde jag sökningen (audition) till Operaakademiet. Söndagen den 24 februari stod jag på Operaens Store Scene och sjöng min slutaudition. På kvällen fick jag veta att jag preliminärt hade kommit in. Totalt var det 80 sökande, 22 svenska sopraner men jag var den enda svenska sopran som kommit in.

Mars

En ny masterclass med Benton Hess. I början fick jag veta att jag hade kommit in på Operaakademiet tillsammans med sex andra studenter. Beställde klänningen till min examenskonsert.

April

Den 20 och 21 april sjöng jag sopransolot i Lars-Erik Larssons Förklädd Gud med orkester. Det var coolt att få sjunga med orkester och jag älskar musiken. Dessutom var gaget inte så dåligt heller. 😉 På Valborgsmässoafton hade jag en timme för Lynne Dawson, en känd engelsk sopran som undervisar i England. Jag sjöng konsert på kvällen och lite av den kan du höra här:

Maj

Den 7 maj hamnade jag på Youtube för första gången, med just det klippet ovan. Den 18 maj sjöng jag konsert i Svenska Gustafskyrkan i Köpenhamn. Skrev på 8an.

Juni

Jag hade min examenskonsert den 13 juni och blev bachelor (sv. motsvarighet: kandidat) med högsta betyg. Tre år på DKDM var över. En vecka senare åkte jag till England med familjen för en tvåveckorssemester. Vi bodde i Oxford och åkte runt i Oxfordshire. Kunde bocka av många ”Vill se”-platser, som London, Stonehenge, Bath osv. Nedan ett klipp från examenskonserten (där klänningen syns).

Juli

Jag jobbade större delen av juli, som excerpist på Svenska Akademiens Ordboksredaktion, i Lund. Skrev riktigt mycket på 8an. Vågade ta ett steg i en riktning som jag aldrig trodde att serien skulle ta.

Augusti

Efter att ha jobbat halva augusti åkte jag tillbaka till Köpenhamn. Den 21 augusti började jag på Operaakademiet. Det är en treårig solistutbildning i opera och jag är förhoppningsvis klar i juni 2016. På Operaakademiet (eller OA, som det också kallas) har vi, förutom sång, också dans, stagefighting, fäktning, teater, italienska, operahistoria mm.

September

Två konserter (11/9 Brahms Liebesliederwalzer och 22/9 körkonsert med Sankt Jakobs kantori), besök av mamma och början på ett förhållande.

Oktober

Jag fyllde 25 år den 16e och firade med familjen. Jag var med på min första aflevering (scenisk examen) på OA och sjöng en konsert för Sankt Lazarusorden.

November

Avslutade förhållandet. Vann NaNoWriMo för sjunde gången på raken och 8an blev utökad till en ny roman, 9an. Det blev 50 000 nya ord på Och sedan föll regnet. Den 25e gjorde jag audition till Vadstena-Akademien. Vi får svar i januari. Var med på DKDMs Årsfest, en fest för hela skolan. Hade underbart roligt.

December

Hämtade ut mitt examensbevis från DKDM. Gjorde min första sceniska aflevering med sång på OA. Hade timmar för Fiona Macsherry, en fantastisk repetitör.  Var med på min första julfest med Det Kongelige Teater. Fick veta att jag ska få göra en liten, liten, liten praktikroll på Operaen nästa säsong.

Allt som allt har året varit ganska bra. Sången har gått riktigt bra, jag har nått en del delmål som jag hade hoppats på. Vi får se vad 2014 ger, men än så länge vet jag några småsaker angående sången. Mina delmål för skrivandet har jag redan delat med mig i ett tidigare inlägg, men mest vill jag skicka in 4an till ett förlag. Bli klar med 8/9an och därmed klar med Och sedan föll regnet så att jag kan redigera den och skicka in den till förlag.

Vad är dina mål för 2014?

Kommentera

