Recension: Eva Ludvigsen – Lova

lova Lova – Eva Ludvigsen

Lova är Eva Ludvigsens debutroman och har utgivits på frank i maj 2013. Jag har läst den i pocket (303 sidor). Betyg: 4/5

Att något gått snett i Lovas liv står klart när hon hoppar av en buss mitt ute i Australiens ödemark. Hon vet inte var hon är eller vad hon ska ta sig till. För att skingra tankarna tar hon jobb på en fårfarm. Medan hon gör allt hon kan för att dölja sin rädsla för både kossor, spindlar och prat om Sverige blir traktens veterinär, Chris, förälskad i den mystiska svenskan från Uppsala. Tillsammans med vännerna på Undurraga Farm hittar Lova tillbaka till sig själv och den hon vill vara. Men finns det även plats för kärlek i hennes liv? Och kan den stora kärleken verkligen övervinna allt?

Lova är en berättelse om våga gå sin egen väg. En varm roman om vägen till den stora kärleken.

Citatet och bild kommer från Adlibris hemsida. Formgivning av Jan Adsjö.

Varför jag plockade upp den här boken: Det har talats mycket om den på en rad bloggar. Jag läser själv Eva Ludvigsens blogg dagligen och blev nyfiken. När den sen stod inom räckhåll för mig på Akademibokhandeln inne i stan kunde jag inte låta bli.

Motivering till betyget: Boken får 4 av 5. Det är en bra story, men ibland saknar jag lite bakgrundshistoria. Varför tycker inte Lovas familj om henne lika mycket som brodern? Varför gillar de Niklas så mycket? Sedan gillar jag stämningen på Undurraga Farm, personerna. Det blir dock en del luckor i informationen, men inget som stör. Språket flyter ganska fritt. Läste ut boken på drygt en dag.

Jag rekommenderar den här boken till alla som läser feel good-romaner. Väntar otålmodigt på att Här och nu, Ludvigsens nästa bok, ska släppas. Som tur är kommer den 2014. Jag tror att 2014 blir ett riktigt bra bokår. 🙂

2 thoughts on “Recension: Eva Ludvigsen – Lova

1. Eva Ludvigsen skriver:

Tack för att du gillar min Lova och läser min blogg. Jag tyckte dessutom att det var intressant vilka frågor du ställde dig under läsningen. Detsamma gjorde jag, efter jag var klar. Så jag skrev uppföljaren ”Men vad hände sedan?” för att täcka igen alla hål. Vad hände med Lisa? Hur blev det med Farmor? Hur var det där livet i Sverige egentligen och kan Niklas verkligen hålla fingrarna i styr? Sådana saker.. Vi får se om förlaget nappar på den.