Bokbloggsjerka: Vilket land regerar i din bokhylla?

bokblogsjerka Så var det lördag och dags för bokbloggsjerka igen. Det är inte klokt vad veckan har gått snabbt! Jag har hunnit med en del den här veckan, men det känns ändå som att helgen liksom hoppade på mig. Efter att ha jobbat i dag och ska jobba i morgon förmiddag tar jag vara på lugnet och läser lite, skriver lite och ser en film. Ringer några samtal, bestämmer möte med olika personer. Försöker vara effektiv mitt i det ineffektiva. Det går ganska bra. Ibland poppar det upp en scen eller en idé som jag får tvinga undan. Får ta hand om det senare.

Men jag glömmer mig. Tillbaka till jerkan! Den här veckan ställer Annika  frågan:

 Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Det beror på. Om jag läser på originalspråk är det förvånansvärt mycket litteratur från USA och England som ligger i toppen, med Sverige på tredje plats. Men om jag läser på svenska kommer författarna inte alltid från Sverige utan ifrån hela världen. Lustigt nog blir det så att mycket av ungdomslitteraturen är på svenska, medan fantasy/historiskt/annan litteratur är på engelska. Förr läste jag mycket på tyska, men det har försvunnit igen… 😉

Så, listan blir som följer:

  1. USA
  2. England
  3. Sverige

Hur ser den ut hos dig? Följ gärna länken till Annikas hemsida och läs svaren hos de andra som gör veckans jerka.

5 thoughts on “Bokbloggsjerka: Vilket land regerar i din bokhylla?

  1. Freja skriver:

    Hos mig är det som hos dig nästan. Fast jag tror britterna ligger högst. tätt fäljt av amerikanerna. Och svenskarna klumpar jag ihop till ”skandinaver” för annars finns nog risk att norskarna kniper tredje platsen…

    • Sara Swietlicki skriver:

      Haha, ja, norrmännen skriver mycket, precis som danskarna och svenskarna. Jag har lustigt nog nästan ingen dansk eller norsk litteratur i min bokhylla, trots att jag bor i Danmark. Hrm. Undrar varför det är så?

    • Sara Swietlicki skriver:

      Ja, det verkar så, eller hur? Undrar varför det är just så och om det är likadant för en läsare i … säg, Tyskland eller Frankrike.

Kommentera

