Recension: Simona Ahrnstedt – Överenskommelser

Har ägnat det senaste dygnet till att läsa Simona Ahrnstedts debutroman Överenskommelser från 2010, Damm förlag. En lagom lång, smaskig karamell till roman som suger tag i en och drar med en till en annan värld. Betyg: 5 av 5.

Köp den här och läs mer om Simona Ahrnstedt här.

överenskommelser

(Baksidetext och bild lånad från Adlibris.)

Det är i december 1880 på Operan de möts för första gången. Hon Beatrice Löwenström som bor med sin farbrors familj och som lever ett hårt hållet konventionellt borgarliv. Han karismatiske Seth Hammerstaal, stadens mest omtalade ungkarl, en av Sveriges rikaste män som aldrig har levt sitt liv efter någon regelbok.
Efter den kvällen tycks de ständigt korsa varandras vägar i Stockholms societet. Seth fascineras av Beatrices intelligens, frispråkighet och hon liknar ingen annan kvinna han tidigare mött. Det dröjer inte länge förrän Beatrice och Seth inser att de är involverade i en mycket komplicerad men passionerad romans.
Men det finns planer och överenskommelser som personer i Beatrices närhet har avtalat planer som varken innefattar frihet, lycka eller Seth.

 

Detta är det första jag läser av Simona Ahrnstedt. Jag fick hennes senaste roman De skandalösa med posten i juni, en liten glad överraskning från Simona själv. Och fast den stod på läslistan hela sommaren är det först nu som jag hade möjlighet att läsa hennes första (av princip börjar jag ALDRIG med en författares andra eller tredje bok, det ska vara första romanen. Jag började läsa strax före sängdags igår kväll och läste 50 sidor i ett svep innan jag argt lade ifrån mig boken.

Hörde du det, Simona? Jag är arg på dig! Arg för att du har lyckats skapa en roman som fullständigt suger tag i mig och inte släpper taget förrän jag har läst ut den. Arg för att jag inte kunde lägga den ifrån mig. I en hel dag har den varit i mina tankar. Varje ledig minut (och varje minut då jag verkligen borde ha gjort något annat, typ skolarbete) hade jag näsan nere i den där förbaskade boken. För jag visste inte hur den skulle sluta! (Jag anade ju, men det är inte samma sak som att veta.) Och nu är jag så glad för att jag har dina två andra romaner att läsa under hösten. De blir som små ljusglimtar i tillvaron. Om jag kan hålla mig från att inte läsa de två andra böckerna på raken …

Så nä, arg är jag nog inte längre. Mest glad och tillfreds. Och väldigt glad för Beatrice och Seth. 🙂 Dessutom måste jag ju säga att jag är väldigt imponerad över hennes användande av Verdis opera Aida i starten av boken. Den hade urpremiär i Stockholm i februari 1880. (Naturligtvis märkte operanörden detta …)

 

EDIT: Uppdaterad 22/9 med mer information om Simona Ahrnstedt.

One thought on “Recension: Simona Ahrnstedt – Överenskommelser

Kommentera

