77k eller testläsa, någon?

8an har passerat 77 000 ord. Ännu inte klar. Funderar på hur jag ska göra. Ska jag acceptera att första utkastet till manuset blir på tok för långt (minst 100 000) eller ska jag dela upp berättelsen i två delar (som jag gjorde med ursprungsromanen) och på så vis sluta med 5 böcker i samma serie? Kanske enklare med det senare alternativet, men jag har inte lust med det. 5 böcker i stället för 4? Besväääärliiiigt.

Medan jag gnäller – tro nu inte att jag är på det minsta vis otacksam för att storyn växer. Jag älskar min berättelse och älskar att jag kan få ur mig ord på det här viset. Jag har bara en viss misstanke om att storyn slutar på 10 böcker om jag inte sätter stopp någonstans. Någon – ja, kanske till och med du, kära läsare – ska ju orka/vilja läsa alltihop och ha behållning av det.

Bäst att sätta stopp i tid. Så att någon vill läsa slutresultatet. 😉

Förresten: någon som har lust att vara testläsare till 2an? Det är första boken i Och sedan föll regnet, serien som 8an tillhör. Jag skulle behöva nya ögon på texten för att se var den brister i detaljer. Någon intresserad? 🙂

5 thoughts on “77k eller testläsa, någon?

  1. Bina skriver:

    Jag har testläst en del av andra tidigare, så om du vågar kan du skicka manuset till mig ;). Jag brukar kommentera på allt från stavfel till berättelsens och allt däremellan.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Låter bra! Jag är inte så nojig av mig, det brukar bli bra i alla fall. 🙂 Tack!
      Manuset är 96 000 ord, ca 365 A4-sidor uppdelat på x antal kapitel i datumformat. Det är ett ungdomsmanus som riktar sig till 15-19-åringar, tillhör egentligen genren NA (new adult) i stället för YA (young adult). Det är fortfarande i första utkastet-stadiet, men jag måste veta om det ligger en historia här eller inte och i vilken riktning jag måste dra den.
      Om du fortfarande är intresserad (nu när du hört de skräckinjagande siffrorna) så hojta, så får du det över mejl i helgen (i en pdf-fil eller nått). 🙂

      • Bina skriver:

        Siffror skrämmer inte mig. Jag brukar också skriva många, långa manusutkast. Men det är det som är bra med det. Ju mer att läsa, desto roligare! Det är bara att maila i vilket format som du känner dig mest bekväm med. Visst har du min mail iom mina kommentarer?

      • Sara Swietlicki skriver:

        Det tror jag. 🙂 Då dyker det nog upp ett manus på lördag eftermiddag. 🙂

Kommentera

