Mr. Darcy’s Diary

Mr Darcy's Diary GrangeMr. Darcy’s Diary: A novel  av Amanda Grange (paperback) från 2007 (Sourcebooks), 329 sidor. Betyg: 5 av 5.

Boken är precis vad titeln säger: allas vår Mr. Darcy skriver i sin dagbok hur han möter Elizabeth Bennet och hans syn på saken. ”A delicious treat for all Austen addicts”, står det på baksidan av boken, och jag håller med. Grange visar upp en rörande bild av en stolt men känslosam Darcy som gör allt han kan för att inte bli kär i Elizabeth.

Men du måste kunna din Austen (Pride & Prejudice) för att få någon behållning av boken. Den är för fans av romanen (som för övrigt har 200-årsjubileum i år, den publicerades 1813) och om du inte kan din roman får du problem med att hänga med.

Amanda Grange har även skrivit en roman som heter Wickham’s Diary: A novel som INTE handlar om Wickhams syn på saken, utan om hur han känner Darcy och Georgiana Darcy. Jag funderar på att köpa den och läsa den också, bara för att.

Allt som allt en söt och ganska lugn roman om de karaktärer som vi känner och älskar så.

4 thoughts on “Mr. Darcy’s Diary

  1. Ninna skriver:

    Jag har aldrig fastnat för Austen eller något annat liknande. Inte den typen av filmer heller.
    Men det är väl tur att alla inte måste ha samma smak. 😉

  2. nathaliesjogren skriver:

    Jag har läst Austen, men inte just Stolthet och fördom. Däremot har jag sett olika tv-versioner (bl a Lost in Austen som är helt underbar och rolig). Så den här boken skulle jag nog gilla. 🙂 Tack för tipset.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Åh, läs Stolthet och fördom, den är så bra! Lost in Austen är helt fantastiskt rolig, jag har den på dvd och ser om den lite då och då. Jag tänkte läsa Mr. Wickham’s Diary också, får se om den är något att ha. 🙂

Kommentera

