Det fullständigt perfekta är inte och har aldrig varit möjligt

Det här är det fjärde inlägget som rör Christan Wåhlanders artikel Tio fenomenala tips till dig som tänker börja skriva en roman!. Det här tipset är nog ett av de få där jag inte håller med Christian. Väldigt intressant, och det säger väl mer om mitt sätt att skriva än om hans. 😉 Fortfarande bra tips, dock.

Vi tar det från början.

  1. Din bok kommer aldrig att vara perfekt. Där finns alltid något fel någonstans, och det är omöjligt att göra allt rätt. (Låter helt rätt i mina öron. Visst ska man vara petig, men det är omöjligt att få ett prosaverk på över 300 sidor att vara exakt rätt.)
  2. Om du är missnöjd har du två valmöjligheter: Du kan antingen radera och börja om från början, eller så låter du det stå (det fixar du i redigeringen). (Detta låter också helt rätt. Valmöjligheter gillar vi!)
  3. Ett tips är att innan du ens börjar skrivpasset går tillbaka och läser det som du har skrivit de senaste 3-4 dagarna. På så sätt hittar du lättare in i rytmen som du har haft tidigare och berättelsen blir mycket mer sammanhållen.

Ja – där kom det. Punkt 3 är där vi skiljer oss åt. Jag säger inte att något sätt är bättre än det andra, så länge du fortsätter skriva. Så fort du sitter och stirrar på en tom sida är något fel i processen. Men att läsa igenom det jag skrivit de senaste fyra dagarna för att komma in i rytmen igen … Kalla mig lat, men nej, det gör jag inte. Jag tittar eventuellt på sista sidan, på sista meningen, för att påminna mig själv om hur vi slutade, men även det sker sällan. Eftersom jag är typen som skuttar fram och tillbaka skulle de senaste dagarnas skrivande bara göra mig förvirrad. Va, är de redan där? Men i scenen innan hade hen ju inte ens packat resväskan? Och så vidare.

Men visst. Det fungerar säkert utmärkt för vissa, och för vissa inte. Jag tillhör – bevisligen – den sista kategorin. Och det säger ju mer om mig än alla andra. 😉

Kommentera

