Hellre en dåligt skriven sida än ingen alls

Det här är tredje inlägget som rör Christan Wåhlanders artikel Tio fenomenala tips till dig som tänker börja skriva en roman!. Det första, ”Skriv sånt du själv vill läsa”, kan du läsa här, och det andra, ”Du måste tycka om innehållet i din berättelse”, kan du läsa här.

Det finns en tid då jag skulle säga att rubriken är rent skitsnack. Vadå, hellre en dåligt skriven sidan än ingen alls? Det är ju slöseri med tid. Varför inte bara skriva en bra sida redan från början? Om det nu tar lite längre tid, så vadå? Du slipper ju i alla fall att redigera, och det är ju dötrist.

Det är tur att man mognar som människa. I dag inser jag hur sann rubriken är. Det är bättre att ha en skriven sida, hur dålig den än är, än ingen alls. För vad är fördelen med en skriven sida? Jo, den kan redigeras. Men en tom sida kan man inte göra något med. Inte ens ändra stavfel på.

Ska jag vara ärlig har jag producerat många fler dåligt skrivna sidor än vad jag någonsin har producerat bra. Det bara är så. Det kvittar hur bra texten på din sida än är, där finns alltid plats till förbättring. Naturligtvis med måtta, men ändå. Av allt du skriver är kanske 5-10% (och nu är jag snäll!) som är bra. Av dessa 5-10% är det kanske 1 eller 2 % som är så fantastiska att de inte behöver ändras på.

Jag vet inte vad ni tycker, men är inte redigeringen en bit av vägen till mål? Tidigare tyckte jag att redigering var supertrist och ganska onödigt, för jag redigerade ju liksom på vägen. Men efter arbetet med 4an har jag insett hur nödvändigt det är, på allt egentligen. Allt du gör kan du göra bättre. Det finns säkert ett bättre sätt att skriva den där meningen på. Eller att få fram den där röda linjen i berättelsen på. Eller att beskriva din huvudperson på. Men allt det där spelar ju egentligen ingen roll om du inte har något att redigera. Om du inte skriver kommer du ju aldrig att få den där meningen att kämpa med. Eller den där röda linjen. Eller huvudpersonen som får dig att slita håret av dig i ren frustration. Men om du skriver får du allt det där. (Vem har sagt att skrivande kommer gratis? Man borde egentligen sälja Rogaine till alla författare.)

Det finns ju en viss tillfredsställelse med att se den där högen med skrivna sidor växa, vare sig det är på datorn eller i fysiska papper på skrivbordet. Att veta att du har skrivit 100, 1 000, 10 000 eller 100 000 ord kan ge en skjuts i vardagen. Men om du aldrig skriver en sida utan låter den vara tom, kommer du att sluta skriva på projektet efter ett tag. Din berättelse behöver ord för att komma framåt. Om målet sen är 1 000 eller 100 000 ord är en annan sak.

May the force be with you. 😉

One thought on “Hellre en dåligt skriven sida än ingen alls

  1. Wilma Sjoberg skriver:

    Håller verkligen med! Just därför är utmaningen Nanowrimo (som jag ser att du länkat till) så perfekt. Kvantitet före kvalitet! Iallafall innan man börjar redigera 🙂

Kommentera

