”Hungerspelen” del 1 – bok vs film

VARNING! SPOILER!

Även om jag kanske inte spoilar, så har jag i alla fall varnat för vad inlägget innehåller.

Så. Efter att ha fått låna boken ”Hungerspelen” av Suzanne Collins av syrran på måndagen, läste jag den på fem timmar. Inte för att jag blev kär i boken, utan för att jag hade fem timmar på mig att läsa den innan vi skulle se den på bio på tisdag. Efter att ha sett filmen igår kväll måste jag säga att … Läs inte boken innan du ser filmen.

Samtidigt. Läs boken innan du ser filmen.

Det är underligt. Samtidigt som jag sitter och ser Katniss och Peeta framför mig i filmen (och skådespelarna passar i sina roller) kan jag inte låta bli att jämföra detaljrikedomen i boken mot den i filmen. Jag tyckte att filmen var jättebra, men jag måste nog se den igen (när den har kommit ut på dvd) för att avgöra om jag tycker om filmen för att den är bra eller för att Suzanne Collins har skrivit en fantastiskt bra bok.

Början är seg, men det tar snabbt fart och i mitten har det vänt – det som gjorde boken seg i början gör den underbar – och slutet är fantastiskt. Många twists i ploten, slutet är öppet för en fortsättning (mer i boken än i filmen, men så finns det ju också två böcker till).

Men så kommer det som jag stör mig på. Peetas och Katniss ”romans” känns … tveksam. Även om jag kan tro på hans ”Jag har älskat dig sedan jag var fem” har jag svårt att tro på honom. Kanske för att läsaren ser det ur Katniss ögon, men hennes likgiltighet och utvecklingen till ”jag vill inte mista pojken med brödet” gör det hela … märkligt.

Däremot … jag kunde inte släppa dem på mer än ett dygn. Under hela gårdagen var ”Hungerspelen” det enda jag tänkte på. Jag förstår varför folk älskar dem, men jag måste nog ha lite mer tid på mig att smälta det hela.

Men musiken i filmen var underbar. En av låtarna kom ifrån en isländsk kompositör som jag älskar. =D

Så … japp. Det var en bra film. Och det är en bra bok. Måste nog läsa resten också.

Kommentera

